tisdag 28 juli 2015

Verb: gå

Verbet "gå" är ett vanligt verb (gå, gå, går, gick, gått)
Jag tror att alla som läser bloggen vet vad det betyder.

Men går kan betyda många olika saker tillsammans med prepositioner, adverb eller andra ord.

De här exemplen pratade vi om på lektionen idag:


det går att= det fungerar, det är möjligt, det kan göras
Det går att lära sig ett nytt språk som vuxen.
Det går inte att lära sig svenska på en vecka.
Det går att köpa mat på Ica, men det går inte att köpa vin där.
Det går bara att köpa vin på Systembolaget eller på restaurang.

går över= upphör
Huvudvärken går över om jag tar en alvedon.
Jag har ont i magen, men det går snart över.
Förälskelsen gick över efter några år

går bort = dör, avlider
Min morfar gick bort förra året.
Jag har ingen mormor, hon har gått bort.

Det finns många fler exempel.
Här kommer några till:


går bra
- Kan jag sitta här?
- Ja, det går bra

- Hur gick det på teoriprovet?
- Det gick jättebra! Jag blev godkänd.

går sönder= slutar fungera, blir trasig
Min bil har gått sönder.
Jag tappade koppen, men den gick inte sönder.

går till= hur man gör något (ofta i frågor)
Hur gick det till när du träffade din fru?
Hur går det till när man ska lära sig ett nytt språk?
Det får inte gå till så (=Man får inte göra så, det är fel)

går in för = var helt fokuserad på något
Han gick in för sitt arbete till 100%.
Hon gick in för att lära sig franska (= hon studerade mycket)

går emot= möter motgångar, får problem, ingenting går som planerat
Först missade jag bussen, sedan hade jag glömt mobilen hemma. Och när jag skulle ta ut pengar hade jag glömt bort min kod. Allting går emot mig idag.

går in i väggen = blir utbränd, stressar så att man blir sjuk
Min man är sjukskriven. Han arbetade så mycket att han gick in i väggen.

går emellan= medla när två personer bråkar
Jag får alltid gå emellan när mina systrar är osams.

går under = bryta ihop, du klarar inte av ditt liv
Han gick under när hans fru lämnade honom.

går in på= berättar om (ofta om något man inte vill prata om)
Jag hade en svår barndom, men jag vill inte gå in på det nu.

går på 1= blir lurad, tror på något som inte är sant
Min fru är så lättlurad. Hon går på allting jag säger.

går på 2= tjata
Min man går på om att vi ska köpa en ny bil.

går undan 1= går bort för att vara ensam, ifred
Kan vi gå undan och prata en stund?

går undan 2 = går fort/snabbt
Oj vad det går undan när du skriver! (= du skriver snabbt)

går an/ går för sig= det är socialt accepterat
Förr gick det inte an att skaffa barn innan man gifte sig.
Förr gick det inte för sig att skaffa barn innan man gifte sig.


Har jag glömt något?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar