fredag 24 april 2015

diktamen och dialog

Lyssna (samma för både diktamen och dialog)


Diktamen/ Viktiga ord

en anställning
en anställd
en arbetsgivare
en medarbetare
en tjänst
en erfarenhet 


Dialog
En anställningsintervju
A= arbetsgivare /  S= sökande
Arbetsgivaren är lite sen. De hälsar och sätter sig.
A:                  Välkommen hit. Ursäkta att du fick vänta lite.
S:                  Det är ingen fara.
A:                  Varför har du sökt det här jobbet på Lillåskolan?
S:                  Jag tycker om att jobba med barn och jag har ju arbetat med
                      inom skolan i många år, så jag har mycket erfarenhet.
A:                  Jaha, ja jag ser ju här i din ansökan att du har lärarutbildning från Irak.
Hur skulle du beskriva dig själv?
S:                  Jag är en positiv person som tycker om att umgås. Jag är bra på att
                      lösa problem också.
A:                  Kan du berätta om någon situation då du löst ett problem?
S:                  Ja, en gång var det en konflikt mellan två av mina kollegor.
Då pratade jag med dem och löste konflikten.
A:                  Vilka är dina svaga sidor?
S:                  Hm.. Det var svårt. Jag kan vara lite glömsk ibland, men jag brukar
                      alltid skriva upp saker, så att jag inte glömmer dem.
A:                  Jag förstår. Och språket, är det ett problem för dig?  Att du inte har bott i Sverige så länge menar jag.
S:                  Ja, alltså jag har ju haft praktik på flera skolor och det har gått bra. Om det är ett ord jag inte förstår så frågar jag bara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar