måndag 29 december 2014

Dialog och diktamen, vecka 2

http://share.myflare.com/cmFkzY


Dialog

Två kompisar träffas på stan, de heter Jonas och Hanna. 
Det är den 3 januari.

J:                   Hej Hanna! Gott nytt år!
H:                  Nämen hej Jonas! Tack det samma!
J:                   Hur har julen varit då?
H:                  Jo tack, bra. Men det är ganska skönt att den är över.
J:                   Ja, nu är det skönt med lite vardag igen.
H:                  Är du här och kollar på rean?
J:                   Ja, jag tänkte köpa en TV . Jag såg att de hade ett erbjudande på    Elgiganten, men det var redan slut.
H:                  Jaha, vad synd. Själv ska jag inte köpa något. Jag måste spara nu.
Det gick så mycket pengar under julen.
J:                   Jag tänkte gå och ta en fika, vill du hänga på?
H:                  Det hade varit jättetrevligt men jag hinner tyvärr inte.
Jag måste till systemet innan de stänger.
J:                   Jaha, okej vad synd. Vi får ta det en annan gång då.
H:                  Javisst. Ha det så bra.
J:                   Ja det samma!


http://share.myflare.com/cmFkzY


Diktamen:
Nu är det 2015.  Jag hoppas att det blir ett bra år.
Jag vill flytta till en större lägenhet.
Det här året vill jag klara sfi, sedan vill jag ha ett jobb.
Jag hoppas att jag inte blir sjuk.
Jag måste försöka sluta röka också.
Nästa vecka ska jag köpa ett gymkort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar