fredag 26 september 2014

Diktamen och viktiga ord, vecka 40

Diktamen, vecka 40 (till på torsdag)

lyssna
Himlen är alltid blå ovanför molnen 
och efter regnet kommer solen fram igen,
men det hjälper inte mig nu.
Jag har ångest och ensamheten kommer.
Jag kan inte se skillnaden mellan sanning och lögn.


Viktiga ord till fredagslåten

substantiv
Skriv på ditt språk
exempel
Ett moln


En himmel


En skillnad

Det är skillnad på att vara rik och fattig. Lite pengar gör skillnad.
En bit


En tro

Det är min tro att det blir bra.
En styrka


En ångest

Jag känner ångest. Jag har ångest.
En ensamhet

Jag känner ensamhet. Ensamheten är svår.
En sanning

Han talar sanning. Det är sanning.
En lögn

Han säger inte sanningen, det är lögn (verb: ljuger)
Ett hjärta



Verb och uttryck
Skriv på ditt språk
exempel
ger


tar slut

Mina pengar tar ofta slut före lönen.
Försvinner


Övar


sker

-          Vad har skett här?
-          Två bilar har krockat.


Adjektiv/adverb
Skriv på ditt språk
exempel
våt          (adjektiv)

Man blir våt när det regnar.
sällan     (adverb)

Jag dricker sällan öl.
Itu          (adverb)

Koppen gick itu. Den gick i två bitar.
säkert         
(adjektiv, adverb)

Jag kommer säkert imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar