tisdag 19 augusti 2014

Tisdagens lektion - prata om tid

Idag pratade vi om tidsuttryck.
Tid och prepositioner.

Här kan du se en film om tidsprepositioner!

Här kommer en liten sammanfattning!


Framtid
måndag (veckodagar)
i
påsk, jul (högtider), augusti (månader), sommar (årstider)
om
ett år, en månad, tre veckor, några dagar, en timme….
nästa
år, månad, vecka, dag

exempel:
Jag åker på fredag (nu på fredag)
Jag åker i år (2014)
Jag åker om ett år (augusti 2015)
Jag åker nästa år (någon gång 2015)

Dåtid
i
Måndags (veckodagar +s), somras (årstider +as: höstas, vintras, våras), påskas (högtider + as: julas)
För….sedan
…ett år/en månad/tre dagar/ två veckor, 20 år….
förra
Måndagen (veckodagar), sommaren (årstider), julen (högtider),  året, månaden, veckan… (alla i bestämd form)

exempel:
Jag var i Göteborg i fredags.
Jag var i Göteborg förra veckan (någon gång under förra veckan).
Jag var i Göteborg för en vecka sedan (mer exakt, jag menar att det var tisdag för två veckor sedan). 

-----------------------------------------
Andra exempel.
När? - Jag kör om en timme (jag åker klockan 13.30) 
Hur länge? -Jag kör i en timme (resan tar 60 min)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar