måndag 16 juni 2014

bisatsinledare: trots att, fast/fasten och även om

trots att
fast/fastä
n
Jag kom till skolan fastän jag var sjuk.
Hon gifte sig trots att hon inte älskade honom.
Han flyttade till Tyskland fast han inte hade några vänner där. 

även om (framtid)
Jag ska flytta till Stockholm även om jag inte får något jobb där.
Imorgon åker jag även om du inte följer med.  

Ordföljd i bisatser
En bisats har nästan alltid rak ordföljd. Det betyder att subjektet står först.
Men det är inte samma ordföljd som för huvudsats.

huvudsats
bisatsinledare
subjekt
verb


Jag gick till skolan
trots att
jag
var
sjuk.


I en bisats kommer adverbet före verbet ( i huvudsats kommer det efter verbet).

huvudsats
bisatsinledare
subjekt
adverb
verb


Han fick jobbet
trots att
han
inte
kunde tala 
svenska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar