onsdag 2 april 2014

och men eller för så utan

och, men, eller, för, så, utan
è Sätter ihop huvudsats + huvudsats.
Exempel:

Sambandsord
(samordnande konjunktion)
Två huvudsatser.
Två meningar.
Två huvudsatser.
En mening
och
Jag har en flicka.
Jag har en pojke.

Jag har en flicka och
(jag har*) en pojke.
eller

Vill du ha kaffe?
Vill du ha te?
Vill du ha kaffe eller
(vill du?*) ha te?

men

Jag kan inte komma idag.
Jag kan komma imorgon.  
Jag kan inte komma idag men
(jag kan komma*) imorgon.

för

Jag äter en smörgås.
Jag är hungrig.

Jag åker buss.
Jag har inte körkort.


Jag äter en smörgås för
jag är hungrig.

Jag åker buss för
jag har inte körkort.

Jag är hungrig.
Jag äter en smörgås.

Jag har inte körkort.
Jag åker buss.

Jag är hungrig
 jag äter en smörgås.

Jag har inte körkort
jag åker buss.
utan

Jag är inte gift.
Jag är ogift.

Det går inga tåg.
Det går bara bussar.

Skriv inte Sverje.
Skriv Sverige.

Jag är inte gift utan
(jag är*) ogift.

Det går inga tåg utan
(det går*) bara bussar.

Skriv inte Sverje utan
(skriv*) Sverige.


* Subjekt och verb är samma i sats 1 och sats 2. Vi kan ta bort subjekt och verb i sats 2 (och/eller/men/utan)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar